• digitalsocietypodcast

Creatorii de realitate. Despre rendering cu Codruț Ivănescu

Updated: Sep 12

Continuăm seria Stories From A Natural Experiment de la Digital Society Podcast cu artistul grafic Codruț Ivănescu. Explorăm printr-un interviu Noi 2.0 cariera lui într-un domeniu puțin cunoscut, dar în același timp mult mai prezent în jurul nostru decât am putea crede inițial. Anume: renderings. Ridicăm sprâncenele, dar în spatele acestui termen pe care nu știm cum să-l apucăm este vorba de procesul de creare a unei realități grafice virtuale. Tehnica este folosită mult în mediul business, mai ales cel de marketing și arhitectură, acolo unde artistul/specialistul construiește copii foto-realiste și modele 3D pentru a convinge utilizatorul să cumpere sau să înțeleagă ansamblul produsului. În afară de asta, domeniul ar putea avea priză într-un sector în care clienții își strâng averile în pușculițe: copiii. Tehnicile de rendering pot fi extrem de utile pentru a genera imagini interactive folosite în educație. Imaginați-vă orice concept complex transformat într-un model 3D extrem de realist, de o acuratețe coloristică și texturală care să-i captiveze într-un mod educativ pe cei mici. Mai ales în contextul pandemiei, astfel de proiecte din domeniul de rendering ar putea suplini un sistem educațional care se află în procesul de adaptare.


Codruț Ivănescu este unul dintre pionierii domeniului creativ de rendering din România, iar după aproape 8 ani de activitate pasionată, încă mai găsește ceva de explorat în ceea ce face. Munca lui și a echipei este foarte asemănătoare cu cea a unui fotograf care realizează imagini pentru advertising - anume de a surprinde produsul din unghiul cel mai atrăgător. Doar că munca în cazul lor începe de la 0 - linie cu linie și pixel cu pixel, din fața calculatorului, reproduc în mediul digital produsul pentru client. Codruț este mereu dornic de a crea o comunitate în jurul lucrurilor care-l pasionează, motiv pentru care a susținut cursuri și workshop-uri de rendering în cadrul Institutului de Cercetare al Universității Transilvania din Brașov.


Prima dată când mi-a explicat Codruț că foarte multe imagini folosite în E-commerce nu sunt reale, ci făcute pe calculator, am rămas blocat. Era ca și cum tocmai realizam că am trăit o minciună. Mi-am pus ochelarii mai bine și am început să mă uit mai cu atenție. Nu doar că nu concepeam, dar pentru un ochi neantrenat ca al meu păreau în continuare niște imagini cât se poate de reale. Într-adevăr, foarte „frumoase”, aproape ireal de „frumoase”. Dar credeam că așa mai poate să arate realitatea dacă știi cum s-o fotografiezi. Câteva discuții și întâlniri mai târziu în care mi-a explicat din domeniu echivalentul a 1+1=2, eram încă șocat, dar ceva mai luminat. Mi-a arătat procesul migălos de creație a unei imagini pe calculator. Pas cu pas începeam să observ cât de importante sunt niște detalii precum felul în care alegea cum se reflectă sau refractă lumina, textura materialului sau culorile. Mi se forma ochiul, cum s-ar zice. Începeam să disting cine-i cine în confruntarea Realitate vs Creat pe calculator. Un pic mai deștept, dar conștient că realitatea poate fi simulată de un profesionist în domeniu suficient cât să fiu păcălit. Atât eu cât și mulți alții. Așa că uneori când dau peste o imagine pe internet, îmi pun o întrebare: Ceea ce văd este într-adevăr real?


Ba chiar, mergând într-o notă mai filosofică, ce înseamnă acest real? În definitiv, chiar și în arta fotografică se folosesc anumite efecte, se fac modificări (uneori chiar consistente) pentru a obține o imagine 10/10. Care să-l convingă pe client că nu mai poate trăi fără un produs de care nu are nevoie. O anumită manipulare a realității există în orice - iar scopurile, inofensive sau înfricoșătoare. Cu toate acestea, avem o reacție reconfortantă când știm că întreg procesul a plecat de la realitate - cum este cazul fotografiei. Indiferent cât ar fi cosmetizată, tot realitate e la bază. Dar cum reacționăm când realitatea este o simplă referință? Iar de la nimic, pixel cu pixel și linie cu linie, se ajunge la aceasta? Ca și cum ai avea Big Bang-ul la o apăsare de buton distanță, iar după ai putea să modelezi totul cum vrei tu. Cât de utilă ai face tu realitatea asta?


shownotes (link)

shownotes_Noi 2.0
.pdf
Download PDF • 195KB

Ar fi super tare dacă ți-ai lua un pic din timp să ajuți pe cineva, altcineva decât șeful și clientul tău. Dacă nu știi unde și cum îți poți folosi aceste cunoștințe for the greater good, dă-ne un semn la digitalsocietypodcast@e-uvt.ro și te conectăm noi cu cine trebuie. Nu multă lume se gândește să folosească astfel de competențe IT de nișă în scopuri educaționale. Cel puțin nu așa de mult în România. E util și fun, creativ și dezirabil. Rolul lui Codruț este să-ți vorbească pe limba ta despre craftul vostru - #inspiration și #imbold, în primul episod de Featured Content @Digital Society Podcast, Noi 2.0, care să te pună pe gânduri, să te motiveze, să-ți dea idei. Cât de utilă ai face tu realitatea asta?


Cosmin Iliescu

Join our mailing list